سرويس دولت الكترونيكي- چگونگي تثبيت جايگاه قدرت و فناوري‌هاي نرم در بخش‌هاي دفاعي و نظامي كشور بررسي شد.
 به گزارش عصرارتباط، مركز پژوهش‌هاي مجلس، 10 راهكار را براي افزايش قدرت فناوري‌هاي نرم در بخش دفاعي و نظامي كشور  مورد توجه قرار داده است.
 اين مركز با توجه به نقش مجلس در قانون‌گذاري و در فراهم كردن زمينه‌ها و بسترهاي قانوني مورد نياز جهت توليد و توسعه قدرت و فناوري‌هاي نرم در كشور، نقش حساس و با اهميتي براي آن قائل شده است.
 مجلس شوراي اسلامي از طريق تهيه طرح‌هاي موثر و اجرايي، براي رسيدن به اين هدف مي‌تواند در فرآيند توسعه قدرت نرم در كشور نقش اصلي را برعهده گيرد.
 طبق بررسي‌هاي صورت گرفته همان‌طور كه جامعه جهاني وارد عصراطلاعات مي‌شود، عمليات‌هاي نظامي به طور اجتناب‌ناپذيري از اين امر تاثير پذيرفته و اصلاح مي‌شوند. ارتباطات ماهواره‌اي، كنفرانس‌هاي ويدئويي، سيستم‌هاي ارتباطاتي ديجيتالي، كامپيوترهاي شخصي، سيستم‌هاي تعيين موقعيت جهاني و چندين ابزار در حال تغيير ديگر، هم‌اكنون فراگير شده‌اند.
 از همين رو در گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس بر تصويب قوانين لازم در زمينه آموزش نيروهاي انساني سازمان‌هاي صنعتي مبتني بر فناوري اطلاعات تاكيد شده است.
 تاثيرات جنگ در عرصه‌هاي اطلاعاتي وسيع است؛ نخست مرزهاي داخلي ديگر پناهگاه و مخفيگاه نيستند. آنها مي‌توانند به طور مستقيم توسط قدرت‌هاي خارجي، سازمان‌هاي جنايي يا بازيگران غيرملي نظير گروه‌هاي قومي مورد حمله قرار گيرند. حتي در جايي كه شرايط جنگي سنتي وجود دارد، سلاح‌هاي سيال تنها بخشي از زرادخانه دشمنان به حساب مي‌آيند. درواقع جاسوسي و خرابكاري الكترونيكي، حملات جنگي رواني كه از سوي رسانه‌هاي گروهي صورت مي‌گيرد، نيرنگ‌هاي ديجيتالي و حملات هكرها به سيستم‌هاي فرماندهي و كنترل دشمنان براي بي‌اثر كردن بيشتر نيروهاي سنتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
 از همين رو مركز پژوهش‌هاي مجلس به مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد كرده است قانون نظام جامع ارزشيابي عملكرد سازمان‌هاي دفاعي كشور به ويژه از حيث ميزان بهره‌گيري از فناوري‌هاي نرم را مورد بررسي قرارداده و تصويب كند.
 همچنين الزام نيروهاي مسلح به طراحي مدل‌هاي استراتژي دفاعي مبتني بر فناوري اطلاعات (IT) از ديگر راهكارهاي پيشنهادي اين مركز به مجلس است.
 به دليل تاثيرات و كاربردهاي فناوري نرم در حوزه مسائل دفاعي و نظامي به خصوص در حوزه فرماندهي و كنترل عمليات، فناوري‌هاي نرم چون فناوري C4I كه شامل سيستم‌هايي است كه براي حمايت از عمليات فرماندهي و كنترل فرماندهان در سراسر سلسله عمليات‌هاي نظامي و توليد اطلاعات و دانش پيرامون نيروهاي دوست و دشمن طراحي شده‌اند و به كمك فرماندهان نظامي آمده‌اند، مركز پژوهش‌هاي مجلس بر تصويب قوانين لازم در زمينه آموزش نيروهاي انساني سازمان‌هاي صنعتي مبتني بر فناوري اطلاعات تاكيد شده و نيروهاي مسلح بايد به طراحي الگوي معماري سازماني با رويكرد IT در صنايع دفاعي اقدام كنند.
 در حوزه انتقال فناوري‌هاي دفاعي نيز، سيستم‌هاي مديريتي و دانشي در قالب فناور‌ي‌هاي نرم نقش بسيار حياتي بازي مي‌كنند، بدون آنها انتقال فناوري يك محصول، مناسب صورت نمي‌گيرد. در مقوله هوشمندسازي ادوات و سيستم‌هاي دفاعي، نرم‌افزارهاي كامپيوتري به كوچك كردن و هوشمندسازي سخت‌افزارهاي تسليحاتي پرداخته‌اند.
 به همين دليل الزام نيروهاي مسلح به طراحي الگوي مديريت دانش IT براي صنايع دفاعي و افزايش اعتبارات مالي سازمان‌هاي دفاعي و نظامي كشور در حوزه‌هاي نرم‌افزاري از ديگر پيشنهادات ارائه شده از سوي مركز پژوهش‌هاي مجلس به شمار مي‌آيد.
 تصويب قوانيني جهت تجهيز بيشتر مراكز دفاعي و نظامي به فناوري‌ها و تجهيزات اطلاعاتي و ارتباطي نيز با توجه به شبيه‌سازي واقعيت بيروني به منظور آموزش و كاهش ريسك، استفاده از هوش مصنوعي در پردازش سريع اطلاعات و تصميم‌گيري سريع، جنگ اطلاعاتي به كمك نرم‌افزارهاي ويروس‌ساز و ضدويروس و ديوار آتش مورد توجه قرار گرفته است.
 همچنين تسهيل شناسايي و فعاليت‌هاي تحقيقاتي انجام شده در زمينه فناوري‌هاي نرم‌ دفاعي و امكان دسترسي به آنها وكمك به ايجاد و توسعه مراكز تحقيقاتي و توسعه فناوري‌هاي نرم دفاعي در موسسات آموزشي و تحقيقاتي صنايع دفاع از ديگر راهكارهاي پيش‌بيني شده براي اين بخش است.
 فناوري‌هاي نرم به ويژه فناوري‌هاي اطلاعاتي، طي چند دهه اخير تاثير قاطعي بر كيفيت و سرنوشت جنگ‌ها داشته‌اند. فناوري‌هاي اطلاعاتي، شامل تكنولوژي‌هاي جمع‌آوري، پردازش و ارتباطات است. تكنولوژي‌هاي پردازشي شامل سيستم‌هاي تركيب و تحليل اطلاعات و نيز حمايت از تصميم‌سازي از جمله سيستم‌هاي كارشناسي مبتني بر دانش مي‌شود.
 سطح اطلاعاتي سيستم‌ها و اعتماد ما به قابليت آنها تا اندازه‌اي افزايش يافته است كه تصميمات مربوط به مرگ و حيات نيز دائما به طور خودكار توسط رايانه‌ها، صورت مي‌گيرد اگرچه ميزاني از نظارت انساني بر آنها نيز وجود دارد.
 در اين مرحله از عصراطلاعات، ميادين جنگ نيز لبريز از ميزان بسيار وسيع اطلاعات و كيفيت بهبود يافته آن هستند. محركه‌هاي انتشار اطلاعات به طرز قابل ملاحظه‌اي در نيم قرن اخير تغيير يافته‌اند. اين تغيير از گردش اوليه اطلاعات از طريق ساختار فرماندهي‌ها شروع شده و تا نقطه‌اي كه ميزان با اهميتي از اطلاعات در خارج از سلسله مراتب فرماندهي قابل دريافت هستند، ادامه مي‌يابد. از اين رو آنچه كه زماني به طور برجسته جريان اطلاعات به شدت تحميلي و عمومي بود به آميزه‌اي از جريان اطلاعات عمومي و افقي تحول يافته است. به طور طبيعي ميزان، كيفيت و محركه‌هاي انتشار اطلاعات، تاثيرگذاري خود بر شيوه‌هايي كه تصميمات طبق آنها تعيين مي‌شوند و سبكي كه اين تصميمات اتخاذ مي‌شوند را آغاز كرده‌اند.
 از اين رو پيشرفت در فناوري‌هاي اطلاعاتي فرصت‌هاي مهمي را هم در زمينه اصلاح قابليت‌ها براي فرماندهي و كنترل و هم در زمينه افزودن بر قابليت نيروها فراهم مي‌كند.
 پيشرفت در فناوري‌هاي اطلاعاتي فرصت‌هاي عظيمي را براي تكميل رهيافت‌هاي موجود و جست‌جوي رويكردهاي نوين فراهم مي‌كند.
 تصميمات سريع‌تر و بهتر به ما اجازه مي‌دهند تا در چرخه تصميم دشمن به طور موثرتري عمل كنيم. پيشرفت در فناوري‌هاي اطلاعاتي همچنين قابليت تسليحات را افزايش داده و براي آنها توانايي و دقت بيشتري ايجاد مي‌كند.
 در گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس آمده است؛ مجلس شوراي اسلامي از طريق تدوين و كاربست تمهيدات مختلف، مي‌تواند در تثبيت جايگاه قدرت و فناوري‌هاي نرم در بخش‌هاي دفاعي و نظامي كشور نقش موثري را ايفا كند