وي ادامه داد: در زمينه افزايش تعداد ترمهاي تحصيلي يا ايجاد فصل تحصيلي به جاي ترم تحصيلي مي توان به موارد خارجي آن و تجارب ديگر كشورها نيز اشاره كرد.

اجراي طرح سه ترمي كردن يا ايجاد فصل تحصيلي به صورت آزمايشي در صورت تصويب طرح

نادري منش ادامه داد: در آمريكا بحث آزمونهاي فصلي يا كوارتري مطرح شد اما خيلي توسعه پيدا نكرد. اما با اين وجود اگر جمع بندي حاصل شد كه با توجه به تعطيلات و تركيب دو سيستم سال قمري و شمسي بهتر است به جاي دو ترم 16 يا 17 هفته تحصيلي سه ترم 11 هفته اي داشته باشيم يا ترم تحصيلي تبديل به فصل تحصيلي شود كه تابستان هم فصلي از تحصيل قرار گيرد حتما اين كار به خصوص براي دوره كارشناسي انجام خواهد شد.

وي تاكيد كرد: اگر اين طرح به جمع بندي نهايي برسد به طور حتم ابتدا به صورت پايلوت در يكي دو دانشگاه اجرا مي شود و سپس در صورت تاييد نهايي اجرايي خواهد شد.

سرانجام طرح ارائه كارشناسي (ليسانس) دوم به دانشجويان دوره كارشناسي

نادري منش در مورد ديگر طرح وزارت علوم براي امكان ارائه كارشناسي (ليسانس) دوم به دانشجويان نيز به مهر گفت: برخي كه يك كارشناسي دارند احساس مي كنند براي كار نياز به ليسانس يا كارشناسي دوم دارند. اگر ظرفيت و فرصت لازم فراهم باشد چرا نبايد شرايطي فراهم كنيم تا دانشجويان بتوانند كارشناسي دوم را نيز همزمان با كارشناسي اول دريافت كنند.

وي ادامه داد: در آزمون ورودي دانشگاهها چون رقابت جدي است ممكن است برخي داوطلبان با توجه به علاقه خود پذيرفته نشوند بنابراين بايد اين امكان فراهم شود تا پس از مدتي به يكي از رشته هاي مورد علاقه خود وارد شوند.

معاون وزير علوم در مورد پرداخت هزينه براي تحصيل در كارشناسي دوم گفت: در مورد كارشناسي اول بايد تلاش كنيم بر اساس يارانه و كمك دولتي امكان تحصيل دانشجويان در دانشگاههاي دولتي فراهم باشد اما درباره كارشناسي دوم چون خود دانشجو متقاضي دريافت آن است بايد هزينه ها را تقبل كند.

استفاده از سيستمهاي علمي كاربردي و پيام نور در طرح ارائه كارشناسي دوم به دانشجويان

وي ادامه داد: در زمينه كارشناسي دوم مي توانيم برخي سيستمها مثل علمي كاربردي و پيام نور را كه كم هزينه تر هستند را به عنوان اولويت در نظر بگيريم يا از دوره هاي مجازي استفاده كنيم.

چگونگي ورود دانشجويان به كارشناسي يا ليسانس دوم

معاون آموزشي وزارت علوم در مورد چگونگي ورود دانشجويان به كارشناسي يا ليسانس دوم و امكان برگزاي آزمون براي آن به مهر گفت: بستگي به رشته، متقاضي و ظرفيت دارد. اگر در رشته اي متقاضي زياد باشد به يك نحو بايد ارزيابي صورت گيرد اما در رشته هايي كه متقاضي كمتر از ظرفيت است امكان پذيرش با داشتن حداقل ها امكانپذير است.

وي ادامه داد: البته اين گونه نيست كه تاكنون چنين كاري صورت نگرفته باشد. تا كنون نيز براي المپيادي ها چنين امكاني فراهم بوده است اما اينكه نتايج آن تا چه اندازه موفق بوده جاي بحث علمي دارد.